Sobre el CNI

La Nostra
Història

La història dels Serveis secrets és tan antiga com la pròpia història. La necessitat de disposar d’informació per entendre la realitat o per vèncer l'enemic que existeix des de l’inici del temps.
En totes les guerres s’utilitzaven els Serveis d'Informació per conèixer amb anticipació els plans tàctics de l'enemic. Les bases del que avui coneixem com Serveis d’Intel·ligència, llavors íntimament lligats al cos diplomàtic, las van assentar en el segle XV els distints Estats italians. No obstant això, el seu desenvolupament exponencial es va donar fonamentalment en el període de entreguerres i, en especial, després de la II Guerra Mundial. Després d’aquest conflicte, el us de Serveis d’Intel·ligència es va generalitzar a altres àmbits de la vida i de la societat, amb la conseqüència de que el Serveis van deixar de tindre un caràcter exclusivament militar.
A Espanya existeixen nombrosos antecedents històrics de l'ús d'Intel·ligència, entre els quals destaquen els vinculats amb els esdeveniments com la Guerra de la Independència, les guerres Carlistes o les campanyes Ultramar i del Marroc, encara que no es va mantenir una línia de continuïtat temporal.

Els inicis

Isabel la Católica

Isabel la Católica

Isabel I de Castella (Isabel la Catòlica), va ser una figura clau en la història d’Espanya durant finals del segle XV i principis del XVI.

Durant la seva regència, es va enfrontar a nombrosos desafiaments als que va fer front establint una xarxa d’espionatge i serveis d’intel·ligència, utilitzant agents secrets i diplomàtics amb la fi de recopilar informació sobre les intrigues polítiques, les conspiracions i els moviments dels enemics de la corona.

També va emprar codis secrets i tècniques de xifrat per protegir la comunicació confidencial entre els seus agents i generals en el camp de batalla. Va aprofitar la seva habilitat diplomàtica per forjar aliances estratègiques i obtindré informació de fonts estrangeres.
Segle XV
Carles I d’Espanya

Carles I d’Espanya

Va ser un dels monarques més poderosos del seu temps. Fill de Felip el Bell i Joana I de Castella , va heretar un vast imperi que incloïa Espanya, Països Baixos, parts d’Itàlia i territoris en Amèrica. 

Aquest monarca va reconèixer la importància de comptar amb informació estratègica per a afrontar els desafiaments polítics i militars, i mantenir el seu domini sobre un imperi tan extens i divers. 

Els serveis d’intel·ligència de l’època eren rudimentaris però eficaços, ja que existien diverses xarxes d’espionatge i diplomàtics que recopilaven informació sobre els moviments d’altres potències, les intrigues polítiques internes i els possibles aixecaments.

Carles I va emprar varis mètodes per a obtenir informació, incloent l’ús d’agents secrets, la intercepció de correspondència i l’ús de diplomàtics com espies.  
Segle XVI
Felip II

Felip II

Image
Image
L’Espanya de Felipe II va comptar amb els serveis de espionatge més avançats del seu temp. La seva extensa xarxa d’espies va ser un dels factors per els quals va mantenir el seu estatus de potència hegemònica. Cap altre nació dedicava tants recursos humans i materials a la intel·ligència.

Carnier, C, (2005), Espías de Felipe II. Madrid: La Esfera De Los Libros 
Joan Velázquez de Velasco

Joan Velázquez de Velasco

Joan Velázquez de Velasco, qui va assumir el lideratge del serveis secrets en 1598, va plantejar a Felip III el seu desig de centralitzar tota la informació obtinguda pels espies al seu comandament, amb l’objectiu de crear informes útils per la presa de decisions rellevants. 

La proposta de Velázquez va ser tant exitosa que va ser nomenat com “Espia Major”, càrrec que pot considerar-se com precursor llunyà del actual Centre Nacional d’Intel·ligència (CNI).   
Segle XVI
Quevedo

Francisco de Quevedo

Francesc de Quevedo, un dels més destacats escriptors del Segle d’Or espanyol, també va tenir una relació intrigant amb els serveis d’intel·ligència, desenvolupant un paper important en l’àmbit polític i d’espionatge de l’Espanya del segle XVII.

Quevedo va estar involucrat en activitats polítiques i diplomàtiques i es creu que va treballar com espia per al Comt-Duc d’OIivares, el poderós privat del rei Felipe IV Felip IV d’Espanya. 

La seva relació amb els serveis d’intel·ligència s’evidencia en la seva correspondència i en la seva participació en intrigues polítiques de l’època, i se li atribueixen nombrosos informes i conspiracions descobertes durant el seu temps com espia.

No obstant això, va ser empresonat en varies ocasions degut a les seves disputes amb figures influents de la cort i a les seves pròpies ambicions polítiques. Tot i així, Quevedo va deixar un llegat durador tant en la literatura com en l’àmbit de la política i dels serveis d’intel·ligència. 
Segle XVII
Marquès de l’Ensenada

Marquès de l’Ensenada

Marquès de l’Ensenada, Zenón de Somodevilla y Bengoechea; com ministre de Fernando VI, tenia com objectiu principal enfortir la posició naval d’Espanya i contrarestar la influència britànica en l’Atlàntic, considerant-lo crucial per a la seguretat i el prestigi del país.  

Per aconseguir aquest fi, va organitzar una extensa xarxa d’espionatge que operava en les principals capitals europees. En la seva labor destaca la missió, a càrrec del marí Jordi Joan, d’obtenir informació secreta sobre les tècniques de construcció naval britàniques, que va ser essencial per modernitzar i enfortir la flota espanyola. 

La xarxa d’espionatge dirigida per l’Ensenada va ser fonamental per obtenir intel·ligència estratègica sobre els moviments i plans d’altres potències marítimes, el que va permetre a Espanya prendre decisions informades en política exterior i defensa.
Segle XVIII
Jordi Joan (Mr. Josues)

Jordi Joan (Mr. Josues)

Jordi Joan i Santacília va ser un notable científic, matemàtic o marí espanyol del segle XVIII, conegut per la seva destacada labor en diversos camps del coneixement, però, sobre tot, per les seves contribucions a la construcció naval.

Jordi Joan i Santacília va participar en la millora del disseny dels navilis de guerra espanyols, portant a terme una missió d’espionatge en contra de la marina britànica, recopilant informació secreta sobre les tècniques de construcció naval angleses.  

A pesar de la detecció de l’activitat d’espionatge per part dels britànics, la missió va ser un èxit i Jordi Joan va aconseguir tornar a Espanya amb valuosa informació i més de mig centenar d’experts nàutics reclutats clandestinament. Aquest èxit va despertar la ira britànica i va desencadenar una sèrie d’esdeveniments polítics que van portar a la deshonra del ministre espanyol responsable de la missió. 

El llegat de Jordi Joan va contribuir al rearmament naval espanyol i va demostrar la importància del espionatge en afers internacionals del segle XVIII. 
Segle XVIII

Els inicis

Història recent

1935 - 1977

1978 - 1985

1986 - 2001

2002 - 2008

2009 - Actualitat

El 1935 es va considerar la creació del primer Servei d'Intel·ligència a Espanya, sota el Ministeri de la Guerra, però la Guerra Civil va truncar aquest intent.

Durant el conflicte, ambdós bàndols van establir els seus propis serveis d'intel·ligència. Posteriorment, Espanya va arribar a tenir fins a vuit serveis diferents, amb competències poc clares i duplicació de funcions.

Alguns d'aquests serveis van ser:

  • El Servei d'Informació de la Direcció General de Seguretat.
  • El Servei d' Informació del Moviment.
  • Els Serveis d’Informació de l’Exèrcit de Terra, l’Armada i l’Exèrcit de l’Aire.
  • Els Serveis d'Intel·ligència Exterior i de Contraintel·ligència.

L'arribada del Rei Joan Carles I en 1975 va marcar una nova etapa per Espanya i els seus serveis d'intel·ligència.

En el 1972, es va promulgar el decret de la creació del Servei Central de Documentació, el SECED, que es va constituir com Direcció General de Presidència del Govern i que depenia directament de l’almirall D. Luis Carrero Blanco, llavors ministre subsecretari de la Presidència.

El SECED es centrava en contrarestar l'oposició al règim franquista, recolzant a l'Organització Contrasubversiva Nacional (OCN). Malgrat d’operar en un període de transformació, els serveis d'intel·ligència espanyols van exercir un paper crucial en el camí a la democràcia.

Es va reconèixer la necessitat de reformes per adaptar-se a un règim democràtic, que va implicar el cessament d'activitats contra l'oposició franquista amb la legalització dels partits polítics.

En el 1977, Adolfo Suárez es va convertir en president del Govern després de les primeres eleccions democràtiques. Amb el suport de Manuel Gutiérrez Mellado, es va establir el primer Servei d'Intel·ligència nacional, el CESID, el 4 de juliol d’aquest any, reemplaçant al SECED i la Intel·ligència Militar.

El general José María Bourgón López-Dóriga va ser el primer director del CESID, que es dividia en tres seccions: Intel·ligència Interior, Intel·ligència Exterior i Tècnica. El va succeir el general Gerardo Mariñas Romero, qui es va enfocar en combatre el involucionisme i el terrorisme d’ETA.

En el 1981, el CESID es va centrar en obtenir, avaluar i interpretar la informació per tal de prevenir les amenaces involucionistes, desestabilitzacions constitucionals i espionatge.

Amb en Leopoldo Calvo Sotelo com a president i el tinent coronel Emilio Alonso Manglano com a director, la Defensa Nacional va ser el principal enfoc del CESID, que va experimentar un creixement en recursos i instal·lacions.

Sota el lideratge del General Emilio Alonso Manglano, el CESID va col·laborar en la constitucionalització de les Forces Armades i va establir relacions amb altres serveis d'intel·ligència entre 1984 i 1985.

La creació de CESID a Espanya va igualar al país amb altres estats occidentals que ja tenien institucions similars. Quatre mesos més tard, es va determinar que el CESID seria responsable de recopilar, avaluar i interpretar informació per a la defensa nacional, prioritzant les necessitats de la Junta de Caps d’Estat Major.

En el 1982, el CESID va ampliar el seu rol per satisfer les necessitats d'informació del president del Govern i del ministre de Defensa, incloent noves missions com Intel·ligència Interior, Intel·ligència Exterior, Contraintel·ligència i Tecnologia.

El Servei va enfocar la seva atenció al Mediterrani, destacant-se en intel·ligència per al nord d’Àfrica i a l'Orient Mitjà, això va impulsar un progrés significatiu a la Divisió d'Intel·ligència Exterior durant la consolidació internacional d'Espanya.

Va realitzar labors d'intel·ligència per identificar i avaluar el recolzament a moviments terroristes a Espanya, tant nacionals com internacionals, sense tenir competències policials. Durant la seva fase d'expansió, va afrontar crítiques per una filtració d’informació classificada.

En el 1995 es va aprovar el Estatut de Personal del CESID. Encara que va tenir poc impacte extern degut al seu caràcter intern, va ser fonamental per a la professionalització dels membres dins de la institució.

CESID va establir delegacions internacionals i va millorar la col·laboració amb varis serveis d'intel·ligència, incloent el KGB i GRU soviètics, i va enfortir les relacions amb serveis d'intel·ligència de diversos països, com Israel, Egipte, Síria, Jordània, Iran i Iraq.

Això va conduir al nomenament d'un nou director al 1995, el general de divisió Sr. Félix Miranda Robredo, succeït per el tinent general Sr. Javier Calderón Fernández al maig de 1996.

En el 2001, el CESID va marcar una fita en designar el seu primer director civil amb rang de secretari d'Estat, Sr. Jorge Dezcallar de Mazarredo. Va continuar en el càrrec després de la transformació del CESID al CNI l'any següent.

Al maig de 2002, es va establir el Centre Nacional d'Intel·ligència (CNI), succeint al CESID, amb les seves funcions i director heretats. Per primera vegada, el CNI va tenir els recursos per satisfer els seus objectius, gràcies a dues lleis importants que regulaven el seu funcionament.

El 9 d'octubre de 2003 va morir en acte de servei com a conseqüència d'un atemptat terrorista ocorregut a Bagdad (Iraq) el membre CNI:

José Antonio Bernal Gómez.

El CNI aumentó sus esfuerzos para combatir el terrorismo, especialmente el islamista radical, y la inmigración ilegal, con más recursos y personal. Tras las elecciones de 2008, Alberto Saiz Cortés fue reconfirmado como director del CNI, con Elena Sánchez Blanco como secretaria general.

Una d'aquestes lleis, Llei 11/2002, detalla la naturalesa, objectius, funcions i controls parlamentari i judicial del CNI. L’altre L’altra Llei Orgànica 2/2002, estableix un control judicial previ sobre les activitats del CNI que afecten als drets fonamentals. A més, en 2002, la senyora María Dolores Vilanova Alonso es va convertir en la primera dona en ser nomenada secretaria general del CNI.

Posteriorment, el dissabte 29 de novembre de 2003, van morir en altre atemptat terrorista 9 membres del CNI. A tots els que van morir se’ls va concedir, a títol, pòstum, la Creu al Mèrit Militar o Aeronàutic amb distintiu vermell:

  • Carlos Baró Ollero
  • José Lucas Egea
  • Alberto Martínez Gonzalez
  • José Ramón Merino Olivera
  • Alfonso Vega Calvo
  • Alberto Martínez González
  • José Ramón Merino Olivera
  • José Carlos Rodríguez Pérez
  • Luis Ignacio Zanón Tarazona

El juliol de 2009, el general Félix Sanz Roldán va ser nomenat secretari d'Estat director del Centre Nacional d'Intel·ligència.

El juny del 2017, la senyora Paz Esteban López va reemplaçar a la senyora Beatriz Méndez de Vigo com a secretaria general.

El juny del 2018, el Centre Nacional d'Intel·ligència va canviar la seva adscripció ministerial al passar del Ministeri de la Presidència i per les Administracions Territorials, al Ministeri de Defensa com part d’una reestructuració ministerial. Malgrat aquest canvi, el CNI segueix centrat en la seva modernització i adaptació a les necessitats de la societat espanyola del segle XXI.

En maig de 2022, s’inicia el mandat de la senyora Esperanza Casteleiro Llamazares.

En desembre de 2024 s'inicià el mandat com a Secretari General del Sr. Luis García Terán.

El desembre del 2011, es va canviar l’adscripció del Centre Nacional d’Intel·ligència, que va passar del Ministeri de Defensa al Ministeri de la Presidència. En agost del 2012, la senyora Beatriz Méndez de Vigo Montojo va ser nomenada secretaria general del CNI.

En l’any 2020, s’inicien els mandats de la senyora Paz Esteban López com a secretària d'Estat directora del Centre Nacional d'Intel·ligència, i del senyor Arturo Relanzón Sánchez-Gabriel com a secretari general.

L'organització s’adapta constantment per complir amb les necessitats d’intel·ligència del Govern, mantenint els principis d’eficàcia i coordinació. El CNI continua la seva missió de recolzar a les autoritats en la seguretat i defensa del Estat i els interessos espanyols, sempre dins de la legalitat i amb l’objectiu d’una societat més estable, segura i lliure.

1935 - 1977

Primer intent i creació del SECED

1978 - 1985

El CESID: La defensa nacional com a eix central

1986 - 2001

El CESID: La defensa nacional com a eix central

2002 - 2008

Creació del CNI

2009 - Actualitat

La consolidació del CNI.
Un Centre que mira al futur